SI
O teh straneh Pogoji in pravila Politika zasebnosti Oglaševanje
Slovensko English

Splošni nasveti

Za dnevne prevoze v največji meri uporabljamo avtomobile, ki so glede na porabo energije najmanj učinkovito prevozno sredstvo. Zato je na področju mobilnosti učinkovita raba energije še posebej priporočljiva. Nasveti vam bodo v pomoč pri izbiri vozila in pri varčnejši in okolju prijaznejši vožnji.  

Raziskava REUS* kaže, da ima v Sloveniji 92 % gospodinjstev vsaj en avto. Število avtomobilov na gospodinjstvo se povečuje, število prevoženih kilometrov pa se zmanjšuje. Delež dizelskih vozil se povečuje. Verjetnost nakupa električne avtomobila se je glede na raziskavo REUS 2012 povečala s 6 % na 9 %.Povprečno gospodinjstvo z avtomobilom na leto v povprečju prevozi 21.160 km. Povprečni letni strošek nakupa goriv na gospodinjstvo za avtomobile znaša dobrih 1.700 EUR.

*Raziskava Energetske Učinkovitosti Slovenije – REUS 2015

Takoj po zagonu motorja začnite z vožnjo

... in ugasnite motor, ko stojite na mestu več kot minuto. Sodobni motorji vam omogočajo takojšen začetek vožnje in s tem nižjo porabo goriva.

Ali ste vedeli?

Kar 44 odstotkov voznikov nikoli ne ugasne motorja, če na mestu stojijo več kot minuto, pogosto pa to počne le 13 odstotkov (raziskava REUS 2012).

Po klancu navzgor ne pospešujte, po klancu navzdol peljite v prostem teku

Pri vožnji v prostem teku (npr. po klancu navzdol ali pri ustavljanju pred semaforjem) vozilo troši gorivo, da motor ne ugasne. Pri zaviranju z nižjo prestavo pa je poraba enaka nič.

  • Na začetku vzpona v klanec naj bo menjalnik v čim višji prestavi, da motor deluje v najučinkovitejšem območju. Skušajte čim bolj ohraniti hitrost, izogibajte pa se pospeševanju.
  • Med vožnjo po klancu navzdol (če vozite v prostem teku) pa ni potrebno trošiti skorajda nič goriva. Seveda morate opazovati cesto pred seboj in predvideti morebitne ovire.

Opomba:
V nobenem primeru ne ugašajte motorja tekom vožnje po klancu navzdol, posebej to velja za sodobne avtomobile, v tem primeru veliko funkcij v avtomobilu ne bo delovalo (servo volan, zavore …) ali pa bojo slabše.

Redni servis = manj CO2

Poskrbite, da bo vaše vozilo redno in dobro vzdrževano. Zamašeni zračni filtri ali slabo vzdrževane svečke močno povečajo porabo goriva. Stalno preverjajte tudi nivo olja. Pravilno vzdrževana vozila so bolj učinkovita in pripomorejo k zniževanju emisij CO2.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če redno servisirate.

Ali ste vedeli?

Navade pri vzdrževanju avtomobila so pri lastnikih precej različne, a večina (53 odstotkov) avtomobil servisira redno v rokih proizvajalca ali vsaj enkrat letno (raziskava REUS 2012).

Vozite s prilagojeno hitrostjo

Vsakič, ko nenadoma pospešujete, motor porabi več goriva in proizvaja več CO2.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če vozite umirjeno.

Ali ste vedeli?

Dobra tretjina voznikov občasno hitro pospešuje ali zavira, vendar se to pogosteje dogaja moškim in mlajšim od 27 let. Pogostost ene in druge situacije s starostjo pada (raziskava REUS 2012).

Vsak mesec preverite tlak v pnevmatikah

Premalo napolnjene pnevmatike lahko povečajo porabo goriva do 4 odstotke (če je prenizek za 0,5 bara, porabi vaš avto zaradi večjega trenja približno 2,5 odstotka več goriva, obenem pa povzroči za 2,5 odstotka več CO2). K manjši porabi prispevajo tudi ožje pnevmatike in čim bolj zaprta platišča. Razlika med pnevmatiko širine 195 in 225 je lahko tudi do liter goriva na prevoženih 100 kilometrov. Ne uporabljajmo zimskih pnevmatik brez potrebe.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če redno preverjate tlak v pnevmatikah.

Ali ste vedeli?

Navade pri preverjanju tlaka so precej različne. 23 odstotkov slovenskih voznikov tlak v pnevmatikah preverjajo sami vsaj enkrat na mesec, dobra četrtina (28 odstotkov) to stori na dva oziroma tri mesece (raziskava REUS 2012).

Vklopite klimatsko napravo samo, kadar je potrebno

Ogrevanje in hlajenje kabine sta neizbežna za udobno vožnjo.

Predvsem klimatska naprava je veliki porabnik energije (povečuje porabo goriva in emisije CO2 do 5 odstotkov) in zato vam svetujemo, da jo vklapljajte le po potrebi. V primeru, da uporabljate električni avtomobil, boste tudi sami hitro prišli do te ugotovitve. Ne glede na to, jo je priporočljivo občasno vklapljati tekom celega leta, saj ji s tem podaljšamo življenjsko dobo klimatske naprave.

Čez poletje parkirajte avto v senci, kadar je to le mogoče, in ga nujno prezračite pred vožnjo.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če izklapljate klimo, ko je ne potrebujete.

Ali ste vedeli?

Večina uporabnikov poleti in pozimi v avtu vzdržuje temperaturo med 20 in 22 stopinjami (raziskava REUS 2012).

Zaprite okna, še zlasti pri višjih hitrostih, ter odstranite prazne strešne prtljažnike

Na ta način zmanjšamo zračni upor in prihranimo včasih več kot 10 odstotkov goriva, s čimer se zmanjšajo tudi emisije CO2. Tudi prevažanje odvečnih kilogramov v prtljažniku zvišuje porabo, zato iz avtomobila pred uporabo odstranite, kar ne potrebujete.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če omejujete tovor in zračni upor.

Ali ste vedeli?

85 odstotkov slovenskih voznikov na avtomobilu nima nameščenega prtljažnika. Med tistimi, ki ga imajo, ga večina odstrani takoj ali vsaj po nekaj dneh (raziskava REUS 2012).

Pri pospeševanju čim hitreje prestavite v višjo prestavo

Višje prestave (4., 5. ali 6.) so varčnejše z vidika porabe goriva. Ob zmerni in premišljeni vožnji, brez nepotrebnega zaviranja in pospeševanja, lahko prihranimo tudi do 10 odstotkov goriva.

Ali ste vedeli?

Večji del voznikov (41 odstotkov) pri vožnji prestavlja v višjo prestavo po občutku, ostali pa najpogosteje med 1500 in 2000 vrtljaji na minuto (raziskava REUS 2012).

Načrtujte svojo pot in se izogibajte obvozom

Načrtovanje poti (po možnosti z izkoriščanjem prednosti navigacijskega sistema) vam lahko pomaga, da se izognete nepotrebnim obvozom in gostemu mestnemu prometu, kjer je lahko poraba goriva do dvakrat višja kot na avtocesti.

Vozite premišljeno ob upoštevanju varnostne razdalje

Primerjajte povprečno porabo goriva na 100 km, ki jo navaja proizvajalec, z dejansko povprečno porabo goriva. Voznik avtomobila razreda A lahko doseže manjšo porabo goriva, kot jo navaja proizvajalec – in to celo za več kot 20 %. 

Ali ste vedeli?

  • Pri hitrosti nad 75 km/h se kar polovica energije, pridobljene z gorivom, porabi za premagovanje zračnega upora.
  • Pri visokih vrtljajih se poraba goriva eksponentno poveča. 
  • Najnižja hitrost, ki še zagotavlja varčno vožnjo, za vsa vozila praviloma znaša 50–60 km/h. 
  • Vozilo rabi gorivo celo takrat, ko pri vožnji spustite pedal za plin. 
  • Če pedal za plin pritisnete do konca, je poraba goriva dvakrat večja, kot če motor deluje s 75 % svoje moči! 
  • Vsakič, ko nenadoma pospešujete, motor porabi več goriva in proizvaja več CO2.
  • Pri vožnji za drugim vozilom je poraba občutno nižja.
  • Vožnja z ugasnjenim motorjem po klancu navzdol sicer privarčuje gorivo, vendar: servo ne deluje, (volan, zavore), zavorne luči morda tudi ne...

Upoštevajmo - da je varčna vožnja tudi varna vožnja.

 

 

Kakovostno gorivo = manjša poraba

Višja cena visokokakovostnega goriva se povrne z 1,0 – 5,6 % manjšo porabo goriva.

Ali ste vedeli?

Med gorivi sta najbolj poznana motorni bencin (98%) in dizelsko gorivo (86%), sledi elektrika (61%). Ostala goriva so poznana v manj kot 40% (Raziskava REUS 2012).

Porabi manj goriva z uporabo kakovostnega olja

Sintetično olje podmaže motor v nekaj sekundah; mineralno olje standardne kakovosti za to lahko potrebuje tudi minuto. Kakovostnejše olje zmanjša porabo goriva in občutno podaljša življenjsko dobo motorja.

Redno servisirajte vozilo

Označite v povprečju na koliko časa servisirate vozilo. Bolj vzdrževano vozilo porabi manj goriva.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če redno servisirate vozilo.

Ugasnite motor, dokler čakate

Če morate čakati dlje od 30 do 60 sekund, nimate pa vgrajenega sistema "Stop & Start", ugasnite motor vozila. Delovanje motorja pri zaustavljenem vozilu namreč tudi troši gorivo in proizvaja CO2.

Ali ste vedeli?

V Evropski uniji promet povzroči približno četrtino izpustov ogljikovega dioksida, najpomembnejšega toplogrednega plina. Povpraševanje po avtomobilih z najnižjimi izpusti CO2 se je leta 2013 v EU povečalo za 59 %, kar je največ doslej.

Operite avtomobil ročno

... ali z vodo pod tlakom, namesto da ga peljete v avtopralnico. Avtopralnice porabijo več električne energije in vode, kot klasičen način pranja.

Izberite pnevmatike za manjšo porabo goriva ...

Od 1. novembra 2013 naj bi bile vse pnevmatike za osebna in lahka tovorna vozila, ki jih prodajajo po Evropi, opremljene s posebno, novo nalepko. Nalepka vsebuje nekaj osnovnih dejstev o zmogljivosti pnevmatike. Ko se bomo odločali za nakup novih pnevmatik, bomo torej informirani, katere omogočajo manjšo porabo, boljšo pot zaviranja ter manjši hrup med vožnjo.

Kdaj je vožnja najbolj potratna?

Poraba goriva je največja, ko je motor hladen. Zato se izognite vožnji na krajše razdalje, kadar je to le mogoče.

Ali ste vedeli?

V Evropi naredimo več kot 80 % poti, ki so v povprečju krajše kot 20 km, z avtomobilom. Povprečen Evropejec prevozi manj kot 40 km na dan. To pomeni, da bi večino razdalj  lahko opravil s srednje velikim električnim avtomobilom. Vendar ljudje še vedno kupujejo avtomobile, ki močno presegajo njihove dnevne potrebe, oz. raje kupujejo velike avtomobile, s katerimi lahko premagajo tudi občasne dolge razdalje.

Kaj je največji vzrok za visoko porabo goriva?

Voznik in njegov način vožnje v največji meri vplivata na to, ali bo poraba višja ali nižja od optimalne.

Pri vožnji uporabljajte "indikator prestavljanja"

V kolikor vam vaš avto to omogoča spremljajte signalno lučko na plošči z merilniki, ki vam kaže, kdaj morate zamenjati prestavo, da bi pri vožnji porabili kar najmanj goriva.

Redno spremljajte porabo

V kolikor poraba močno odstopa od povprečja je to pokazatelj, da je z vozilom nekaj narobe ali pa, da je vaš način vožnje neprilagojen.

Preverite prihranek

Na zadnjem koraku modula Mobilnost v energetskem svetovalcu PORABImanj lahko preigravate variante, koliko bi privarčevali, če redno spremljate porabo.